Cultural Care Au Pair training school

Okej, Hej!! Skriver nu så här kl 23.27 lokaltid, vilket är typ snart 6 på morgonen i Sverige, jag är skiiiittrött. Men allt har gått bra, mötte alla tjejer på Arlanda, vi var 9 st totalt tror jag som åkte från Arlanda. Jag hamnade bredvid en tjej som heter Pia på flyget mellan sthlm-frankfurt. Alla var typ helt utspridda förutom två tjejer som checkat in tillsammans, och så hamnade jag bakom Pia, och den bredvid henne kände dom som satt bredvid mig så vi bytte på en gång så vi satt bredvid varandra till slut.  Men på det långa planet från Frankfurt-NY hamnade alla utspridda, men jag och Pia hade typ två personer och en gång emellan oss.  Men flygresorna gick bra.

Sen blev det en liten bussresa till Long Island och ett skitmysigt campus(på utsidan) där vi kommer vara till på fredag. Väl här träffade jag en svensk kille som åkte från Köpenhamn, sen blev det ett infomöte för oss som kom samtidigt. Sen blev jag led till mitt rum, jag bor i killhuset (vi är 4 killar) med en kille från Chile, han är trevlig, han är hittvingad av sina föräldrar så att han kan jobba och tjäna pengar till dom.

De var allt.



Day 2 in Long Island (New York) St. Johns University.


Idag har det varit lektioner fån kl 8 på morgonen till klockan 8 på kvällen. Jag hamnade i klass 3 av 8, där går alla som ska bo i Virginia, plus några till. De går två till svenskar i min klass, Ida som också ska bo precis utanför Washington D.C. och Björn som ska bo uppåt i landet någonstans, Minneapolis ?

Sen går det ju självklart typ 10 tyskar i min klass.

På kvällen när lektionerna var slut gick några svenskar(inkl. jag) till Wendy's och åt en frosty shake, den var helt okej. Som jag förstår det är Amerikaner inte så stolta över Wendy's, av någon andledning.

Sen gick jag och la mig, de var mycket skönt!



Day 3 in Long Island (New York) St. Johns University.


Idag har det varit samma sak, lektioner och lektioner. Kl 19 har jag sista lektionen (nu är kl. 18.30), fast de är typ en föreläsning som en polis har. Efter lektionen vet jag inte riktigt vad vi kommer hitta på, kanske somnar. Maten här är sådär, jag säger bara Styrofoam plates cafeteria tables, hihi. Dom har en stor salladsbar i alla fall, så man kan vara nyttig. Dom säljer även massa olika snacks i en liten cafeteria, men jag har inte köpt någonting, de ända jag köpt hittills här var min frosty shake på Wendy's , så man kan säga att jag håller budgeten. Imorgon kommer vi ha lektioner på morgonen sen ska vi till NY city.



Day 4 - New York city tour


Dagen började med två lektioner, kommer inte ihåg vad dom handlade om. Kl 12 var lektionerna slut och vi hoppade in i fyra stora bussar (svenskarna i en). Sen åkte vi till NY city, på vägen dit tittade vi på Sex and the city avsnitt. Väl framme i NY hämtade vi upp våra guider vid central park, sen åkte vi vidare och såg Time Square, ground cero, en båt tur där man kunde se NY skyline (inkl Frihetsgudinnan). De var sååå mäktigt. Vi åkte även i områdena där bla. Friends har spelats in, samt sex and the city osv.

Efter vår guidade tur fick vi tre timmars fritid, så jag gick med några svenskar och tittade i affärer. NY är verkligen skit häftigt, speciellt när det är oktober och typ 20 grader varmt. Men jag vill tillägga att jag nog inte skulle vilja bo där, de är för mycket på så liten plats (eller en stor plats, men de är mycket.) I alla fall på Manhatan.



Day 5 - Departure day, eller arrival day? Beror på hur man ser det.


Sitter på en buss från Long Island NY som ska ta mig till Washington D.C. Bussresan kommer ta 7h, vilket är lite konstigt då D.C. bara ligger 30 mil från NY, men vi åker ju från Long Island och ska genom Manhattan och sånt. När jag tittar ut ser jag faktiskt att vi har kommit till manhattan, så vi sitter i en stor buss bland alla skyskrapor, såååå coolt. Jag lyssnar på iPod, just nu spelas Glasvegas - Polmont on my mind, älskar det här bandet Kim, tack för tippset. De blir mycket Boxer Rebellion också. Ohh en massa polisbilar kommer förbi, shiiit typ 10 st med sirener på.

På min buss sitter många som gått i min klass, eftersom vi var uppdelade hur vi skulle bo i klasserna. Vi är 5 st svenskar i denna buss, Ida som gick i min klass, sen Nadja, Louisa och en till :S.

Om ca 5 h är vi framme hos våra familjer :S känns lite konstigt. Men kul!

Framme! Hemma?!
Nu är jag äntligen hemma höll jag på skriva, framme menar jag. Kom för någon timme sen. Känns helt overkligt, och lite konstigt. Först satt jag på en buss i typ 7 timmar sen när jag skulle av på det sista stoppet stod min pappa john och den yngsta kille matthew där, hihi. Sen så packade jag in alla mina saker i deras lexus jeep (skitfin bil) och så gick vi in på en sån där typsikt amrikansk resturang, en sån där när man sitter i ett bås. Där satt äldsta sonen Peter och år hamburgers. Sen satt vi där och prata lite och sen åkte vi iväg, åkte kanske 10-15 minuter genom helt sjuka områden, stora fina hus med stoooora tomter, och sååå fint överallt, och sen var vi framme, jag bor just i ett sånt stoooort fiiiiint hus med stooooor tomt, så sjuuuukt fint. Huset är så stort, att jag helt ärligt inte skulle hittat dit jag ville om gick ut från mitt rum. Huset har säkert 10-12 rum, minst. Familjen är jättetrevliga, killarna är väldigt aktiva, det första vi gjorde var att vi gick till deras granne Justin, som är 15 år och spelade soccer, sen fick jag lära mig amerikansk fotboll. Sen blev det grillad middag utomhus eftersom det är sjuuuukt varmt här. Imorgon ska jag få se Great Falls.

Trött nu, ska sova.


Kommentarer
Postat av: julia

antligen framme! forsta intrycket verkar vara bra, eller? nar jag kom fram till min familj var det mitt i natten och jag blev hamtad av en limo pa flyplatsen. hel mysko kansla. sen traffade jag bara mamman innan jag skulle fosoka sova, inte det lattaste kan jag lova.. men det gick.

vart i washington bor du? take care!

2008-10-11 @ 04:52:35
URL: http://juliabloggar.blogg.se/
Postat av: Susanne

Vad kul Robin! Kul att du skriver så mycket. KOmmer följa denna blogg, bra skrivet. Hoppas allt kommer bli super. Det har ju börjat väldigt bra! Kram på dig! // Faster

2008-10-11 @ 06:48:14
Postat av: sis <3

brorsan, väldigt bra skrivet,det verkar som du kommer trivas (fisken i vattnet) haha men du måste ta massa bilder o lägga upp så vi får se huset =) kul o följa dig =) puss puss

2008-10-11 @ 08:58:06
Postat av: Kim

Fan vad grymt det verkar! Skulle inte ha nåt emot att få göra samma sak ;) gillade kopplingen till styrofoam plates där.. och glasvegas ääääger! :D



Ta hand om dig, ledsen att jag inte kunde vinka av dig på arlanda, jag jobbade... :(



pusspuss

2008-10-11 @ 12:12:11
Postat av: Sanna

Vad bra allt låter! :D

Ta hand om dig Alabama!

Jag saknar dig redan!

puss puss

2008-10-11 @ 12:49:07
Postat av: Robin

Tack för att ni skriver så fina kommentarer.

Jag bor i Great Falls, strax utnför Washington DC.

2008-10-11 @ 14:55:34
URL: http://robinsundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0