183

Ja, frågor om när jag kommer hem, jag vet inte, kanske bokar en biljett hem idag, who knows? Idag när jag var på väg till den dagliga cappuccionon på mitt internet café kändes det ganska hopplöst, men jag tänkte, varför har jag inte frågat om jobb där, på cafét? Så när jag kommer dit har dom satt upp en lapp på dörren om att dom söker en person, så jag frågar vad dom söker, sorry, en tjej! Tjejer klagar alldeles för mycket att män har det så mycket lättare, men nej ni. Så jag vet inte ärligt talat när jag kommer hem, kanske snart :D
Au Pair livet har även det stått stilla, hade ju både Auckland och Ema-o-jag-couple-aupairer-i-uk grejen, men ingen har hört av sig på flera dagar. Börjar tro att min mail inte fungerar som den ska, för när jag inte fått svar på länge av NZ-familjen skickade jag et och frågade om dom fått mitt senaste mail, vilket dom inte hade svara dom på en gång, så jag skickade igen, och inget svar. Har iofs varit helg och så. Men allt går seeeeegt.

Passade även på att titta på nya serien 183 dagar på svt.se, och måste bara säga att jag blev imponerad av svt, det var faktiskt bra, vet inte om det enbart är pga Tuva som måste vara Sveriges bästa kvinliga skådespelare, sjukt bra. Vad gör hon kvar i Sverige? Eller hon håller väl hus i Danmark mest, eller? Men jag menar att vi borde skicka henne till Hollywood med en gång. Nya Lena Olin.
Tittade även på Andra Avenyn, där har dom för det mesta raka motsattsen till Tuva, sjukt dåliga skådespelare, men man fastnar. Då förstår ni ju att det inte finns så där sjukt mycket att göra förutom att söka jobb för mig.

Tänkte även passa på att ta upp något som stört mig ett bra tag när jag ändå var inne på det motsatta könet och dess klagande. Nu måste jag bara passa på att säga innan jag börjar att jag inte menar alla tjejer, vi säger så här, många tjejer. Eller nej.. Det här blev jobbigt för jag har så sent som igår skrivit min första kommentar i "Blondinbellas" blogg, när hon skrev om vilka filosofi ämnen som hon borde kunna få skriva om "Varför killar är otrogna". Då tyckte jag att det var lite väl fel, skulle alla killar vara otrogna? Och inte tjejer? Jag tyckte hon kunde skriva "Varför personer som väljer att vara otrogna är otrogna." Man ska inte säga "killar och tjejer" i sånna här sammanhang, för det blir så jävla brett. Och nu höll jag på göra det samma.
Så jag börjar helt enkelt om. Jag har många tjejkompisar och många av dom klagar över att många killar(inte alla), speciellt svenska killar är så otroligt dåliga på uppvacktande, sånt som att ge sin flickvän blommor och sånt någon gång ibland, och även dåliga på att ta första steget och sånt. Och att andra länder, oftast nämns länder från medelhavsområdet har killar som är så mycket bättre på det. 
Men då har jag tänkt varför allt sånt ska hänga på killarna, hur ofta köper dom blommor och uppvacktar sina pojkvänner ? Har det någonsin hänt ?  Det är något som hänger kvar sen långt tillbaka i tiden, då det även var vanligare att männen hade alla toppjobben, och tjänade mycket mer än kvinnorna och sånt som vi i Sverige jämfört med många andra länder börjar få bort.
Jag vet att det kanske inte är så lätt och förstå vad jag menar, det var mer komplicerat än jag tänkt mig att skriva detta.
Men det jag vill komma till är att om vi ska ha kvar denna könsuppdelning då det gäller uppvacktande av pojk/flickvän så kan vi ju lika bra ha kvar könsuppdelningen på arbetsmarknaden, som vi i Sverige har så bra jämnat ut.

Ni får inte ta det fel, jag vill inte att alla män ska ha alla bra jobb och tjäna mer, men jag tycker häller inte att tjejer som klagar på att svenska killar eller killar i allmänhet är tråkiga eller torra då dom inte uppvacktar sin flickvän hela tiden med romantiska saker. Iallafall om man som tjej inte heller gör det. Eller tar första steg och sånt. Sånt känns gammalt, istället tycker jag att alla ska känna sig lika inför det, kille som tjej.

Och sen att killar från andra kulturer är bättre på det, har kanske med att göra att dom inte är lika långt fram i utvecklingen som oss. I dessa länder har dom säkert en regering med över 95% män. ?

Fan det är blev som ett jävla nationellt svenska tal, fast kansek på IG nivå. Det blir så svårt och skriva det man tänker i stunden, iallafall för mig, jag tänker så jävla snabbt. ;) Hinner inte med och skriva då.

Kommentarer
Postat av: matilda

jag fattar vad du menar och jag haller helt me. Samtidigt vet man ju inte som tjej om man skrammer ivag killarna om man tar forsta steget (for sa kanns de iaf) och om massa sant har e de i den filmen jag, jenny o Juli sag i helgen (he's just not that in to you). tror du skulle gilla den. hur som helst tror jag att killar fran "andra lander" ar mer pa for att man helt enkelt e mer oppen dar. t ex har i usa sa borjar ju folk prata mkt oftare an hemma, dock sa kan man ju ocksa fraga sig om de e gutt nar de e sa, iaf nar slutsatsen blir att det anda oftast e bara rent blahablaha som sags. och de e klart att tjejer ocksa maste uppvakta om man vill bli uppvaktad. ge for att fa helt enkelt. de e min asikt. ha de bra. kramar

2009-02-17 @ 19:04:30
Postat av: ema

min åsikt är denna:

Jag är så trött på att ALLTID ta första steget!! Det är sant, svenska killar är OFTA torra å fega, å måste få i sej alkohol för att våga nåt. det är skit tråkigt tycker jag! Svenska killar ÄR torra, men med det säger jag inte att tjejer ofta är bättre. jag är dock det :P

PUSS

2009-02-17 @ 21:08:04
Postat av: Sus

Men folk kanske bara är blyga!

Här i Sverige är vi lite mer reserverade och jag tycker inte att det är nå fel med det. Det är vår kultur! Vi skippar bullshit som "how are you?", när vi ändå inte bryr oss om hur någon vi inte känner mår. :)

Men sen när man väl lär känna oss så är vi världens bästa!! :D

2009-02-18 @ 12:43:59
Postat av: Vickan

Tror med att det beror på feminismen- de stackars killarna i Sverige kan ju varken veta ut eller in. 'Skall jag dra ut stolen?'- antingen så får de ju ett glatt 'tack!' eller en arg feminist som 'minsann kan dra ut sin stol själv!'

Jag är för mer skillnader mellan könen- och då pratar jag inte om vanliga mänskilga rättigheter, såsom att både kan arbeta och vara lika mycket värda på arbetet, utan att tjejer är 'tjejigare' och killar 'killigare'.

Sen- jag tror att tjejer är PRECIS lika ofta otrogna som män!

2009-02-18 @ 22:38:07
URL: http://lifeandtimesofvictoria.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0